نوشیدن بازار ایرانی خبر اقتصادی

نوشیدن: بازار ایرانی خبر اقتصادی

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    توده مردم به او لقب «جادوگر» داده‌اند ولی فواید او را با لقب «عصیانگر» می‌شناسند. فوتبالیست خوش‌ذوقی که حالا در دوران بازنشستگی‌اش هم هنوز تیتر یک مطبوعات است.

    طغیان دوباره علی کریمی

    طغیان دوباره علی کریمی

    عبارات مهم : ایران

    توده مردم به او لقب «جادوگر» داده اند ولی فواید او را با لقب «عصیانگر» می شناسند. فوتبالیست خوش ذوقی که حالا در دوران بازنشستگی اش هم هنوز تیتر یک مطبوعات است.

    به گزارش روزنامه اعتماد؛ «چند هفته پیش مصاحبه او با برنامه «فوتبال یک» شبکه ورزش باعث شد فوتبال کشور عزیزمان ایران با یک شوک تازه مواجه شود. علی کریمی دوباره با حرف هایش دل هواداران فوتبال را به دست آورده بود. او که به رک گویی شهره هست، در این مصاحبه از مسوولان فدراسیون خواست که براق تر باشند. کریمی که به وضوح از خیلی پرسشها گله داشت، بدون پرده نام روسای فوتبال کشور عزیزمان ایران را آورد و از آنها جواب خواست. او هر لحظه به ایستادن در طرف مردم معروف بوده و حالا هم از همین جایگاه است که از مدیران شفافیت می خواهد. کریمی در مصاحبه بلندبالایی که با روزنامه اعتماد هم انجام داده، روی همین عنوان دست گذاشته؛ اینکه طالب شفافیت است و خواستار پاسخگویی. مصاحبه او را از دست ندهید.

    طغیان دوباره علی کریمی

    از قرعه کشور عزیزمان ایران در جام جهانی شروع کنیم. قرار گرفتن در یک گروه سخت و آزمون جدی تیم ملی فوتبال کشور عزیزمان ایران و فدراسیون فوتبال. مردم یک قدم جلوتر از این قرعه سخت، لطیفه هم ساختند. نظر شما راجع به این گروه چیست؟

    بعد از چندین سال قرار داشتن در رتبه اول رنکینگ آسیا و حرف زدن و آمار دادن از رکوردهایی چون گل نخوردن و نباختن و… فکر نمی کنم که درست باشد منتظر شانس باشیم. البته در قرعه کشی شانس و اقبال هم تاثیر زیادی دارد و گروه کشور عزیزمان ایران واقعا سخت است.

    منتها فراموش نکنیم که جهت افزایش به جام جهانی تیم ملی در یک گروه واقعا ساده قرار گرفته بود. کره جنوبی و ازبکستان یکی از ضعیف ترین تیم های ده سال اخیر خود را داشتند و چین و قطر هم با اینکه هزینه های زیادی داشتند ولی در حد و اندازه های یک تیم واقعا قدرتمند نبودند. البته همین چین و قطر شک نکنید در آینده ای نزدیک جای فوتبال کشور عزیزمان ایران را در آسیا می گیرند. فقط کافی است ببینید که چه سرمایه گذاری و برنامه ریزی بزرگی جهت پیشرفت فوتبال خودشان دارند انجام می دهند و بعد با کشور عزیزمان ایران مقایسه کنید.

    توده مردم به او لقب «جادوگر» داده‌اند ولی فواید او را با لقب «عصیانگر» می‌شناسند. فوتبالیست خوش‌ذوقی که حالا در دوران بازنشستگی‌اش هم هنوز تیتر یک مطبوعات است.

    اگر کشور عزیزمان ایران با استرالیا و عربستان و امارات هم گروه می شد امکان داشت با همین اقتدار به جام جهانی افزایش کنیم؟

    تیم ملی واقعا در گروه خودش کار بزرگی انجام داد. ولی در گروه اول ژاپن، استرالیا، عربستان، امارات و حتی عراق حضور داشتند که همه تیم ها خوب بودند. به نظر من اگر در آن گروه قرار داشتیم به همین راحتی افزایش نمی کردیم چون تدارکات و برنامه ریزی و حمایتی که باید از تیم ملی وجود داشته باشد مثل این کشورها نیست. فوتبال کشور عزیزمان ایران استعدادهای زیادی دارد و و از یک کادر فنی حرفه ای هم برخوردار هست. درست است که نتیجه گرفته ایم ولی بسیاری از پرسشها پشت همین نتیجه های پنهان می شود. خدا را شکر در این فوتبال هم کسی وظیفه خودش نمی داند که راجع به پرسشها پاسخ بدهد. همه فقط نتیجه را می بینند و انگار چون نتیجه گرفته شده است همه کارها درست انجام شده است است.

    اوج گیری اختلافات کارلوس کی روش با مدیران فدراسیون فوتبال این روزها سروصدای زیادی به راه انداخته هست. همین اتفاق نشان می دهد که فوتبال کشور عزیزمان ایران هنوز با بحران ها و پرسشها بسیار زیادی روبه رو هست.

    به هر حال فدراسیون فوتبال در سال های گذشته عالی ترین امکانات و برنامه ریزی ای که در توانش بوده را در اختیار تیم ملی قرار داده هست. در دوره های اخیر خبری از اردوهای متعدد خارجی، پاداش های نقدی به دلار ، لباس آدیداس ، اقامت در عالی ترین هتل ها، پرواز چارتر و امکانات دیگر نبود. هرچند به مشکل و بعد از پرسشها بسیار زیاد ولی در نهایت این امکانات در اختیار تیم قرار گرفته هست. البته سرمربی تیم ملی حق دارد عالی ترین ها را بخواهد و این چیزها راحت ترین و کمترین کاری است که فدراسیون جهت تیم ملی باید انجام بدهد. همین حالا هم هنوز بسیاری از خواسته های سرمربی تیم ملی برآورده نشده است که از شرایط موجود انتقاد می کند. حالا من الان کاری به لحن صحبت ها و برخوردها و پرسشها داخلی تیم ملی ندارم. ولی هر فرد دیگری هم جای کی روش بود بعد از اینکه هفت سال از زمین تمرین حرف بزند و این خواسته اش اجرایی نشود همین طور تصویر العمل نشان می داد.

    طغیان دوباره علی کریمی

    این بحث زمین تمرین چیزی است که اکثر کلوب های فوتبال کشور عزیزمان ایران هم با آن مواجه هستند. ما حتی جهت برگزاری لیگ برتر هم در اکثر استادیوم ها با مسئله زمین صاف و هموار مواجه هستیم.

    ما که هر روز از سوی مردها می شنویم که راجع به عالی ترین فدراسیون آسیا بودن و پنج ستاره داشتن و عملکرد فوق العاده و نتیجه های درخشان و… صحبت می کنند ولی تیم ملی یک زمین تمرین ندارد. دو میلیون دلار پول هزینه کمپ تیم ملی در روسیه می کنند. اگر امکانات درست و حسابی در کشور ایجاد می کردند الان نیاز نبود کی روش بخواهد تیم را چندین هفته قبل از شروع جام جهانی به کمپ در روسیه ببرد. جهت اینکه ببینیم در فوتبال کشور عزیزمان ایران چه خبر است من فکرمی کنم کافی است خودمان را با ژاپن و کره و استرالیا که نه، با همین عربستان و قطر و امارات مقایسه کنیم! نیازی هم نیست هزینه و با سفر کردن تحقیق کنیم. الحمدلله به لطف اینترنت و اینترنت تمام برنامه ها و امکانات و تجهیزات آنها را با یک جست وجو راحت در اینترنت مشاهده خواهید کرد. همین الان استادیوم های ارزش را با استادیوم های خودمان مقایسه کنید تا متوجه شوید چقدر عقب هستیم. اینجا باید به یک توصیه دیگر هم اشاره کنم.

    توده مردم به او لقب «جادوگر» داده‌اند ولی فواید او را با لقب «عصیانگر» می‌شناسند. فوتبالیست خوش‌ذوقی که حالا در دوران بازنشستگی‌اش هم هنوز تیتر یک مطبوعات است.

    بفرمایید.

    اگر هر کسی در جای خودش قرار داشته باشد و جهت کارها برنامه ریزی صورت بگیرد ما شاهد بسیاری از پرسشها نخواهیم بود. ما در جزیره کیش و شهرهای شمالی کشور که عالی ترین جَوی را دارند می توانیم کمپ های تمرینی مناسب بسازیم و از آنها استفاده کنیم. واقعا سخت است کمپی بسازیم که تیم های بزرگ اروپایی را دعوت کنیم در آنجا اردو بزنند. البته بعضی پرسشها فرهنگی و سیاسی هم در تمام این سال ها وجود داشته است ولی اگر قرار بود کاری انجام شود حداقل جهت فوتبال خودمان انجام می دادیم. در سال های اخیر چندین اردوی خارجی برگزار شد. با گرفتن اسپانسر و حمایت دولت و یک نگاه بلندمدت فدراسیون می توانست بودجه ساخت یک کمپ حرفه ای در کیش یا شمال کشور عزیزمان ایران را فراهم کند تا الان مجبور نباشیم ٢ میلیون دلار اجاره کمپ جهت آماده سازی جام جهانی بدهیم.

    مدیران اگر نمی توانند کاری انجام بدهند چه اصراری به ماندن دارند؟ آیا اکثر قراردادها با مسئله مواجه می شود؟ مدام می گویند حق پخش تلویزیونی نداریم! صدا و سیما پول نمی دهد! شما اول بیایید راجع به قراردادهایی که بسته اید توضیح بدهید که پول آنها کجا رفته است بعد روال قانونی گرفتن حق پخش تلویزیونی که حق واقعی فوتبال است را هم دنبال کنید. این زشت است که عالی ترین فدراسیون فوتبال آسیا جهت خریدن لباس آدیداس هنگامی که اسپانسر دارد برود از حسین هدایتی پول بگیرد! درست است که مردم در جریان بسیاری از پرسشها نیستند ولی ما که متوجه می شویم چه خبر است!

    طغیان دوباره علی کریمی

    خیلی ها اعتقاد هستند سیستم اقتصادی فوتبال کشور عزیزمان ایران به شدت بیمار هست.

    آقایان خودشان در مصاحبه های ارزش می گویند ٤٠ تا ٤٥ میلیارد تومان بودجه فدراسیون است ولی می روند نزدیک هفت تا هشت میلیارد تومان پول هزینه می کنند جهت کمپ در روسیه! تازه این دوستان جهت پرداخت حقوق کارمندان خود مسئله دارند و دیده ایم که سرمربی تیم ملی هم بارها حقوقش عقب افتاده هست. به لطف این مدیریت و نداشتن برنامه ریزی از این مثال های ناراحت کننده زیاد هست. همین ساختمان ساخته شده است در کمپ تیم های ملی را شما ببینید. اول گفتند جهت مرکز ریکاوری تیم ملی است.

    بعد آمدند ساختمان را دادند به مرکز ایفمارک. هنگامی که رییس فدراسیون عوض شد دوباره این مرکز را از ایفمارک گرفتند و داخلش را تخریب کردند تا دوباره بسازند و در اختیار تیم ملی قرار بدهند. این وسط هیچ کسی از مسوولان توضیح نخواست روزی که خواستید این ساختمان را با بودجه سنگین بسازید نشانه گذاری های تان چه بود؟ این همه هم دعوا به وجود آمد. جالب اینجاست که فدراسیون آقای تاج تصمیم گرفت این ساختمان را به آقای کی روش بدهد و این مربی بعد از جام جهانی قراردادش با تیم ملی تمام می شود و تیم ملی هم عملا هیچ استفاده ای از این ساختمان نمی کند. اینجا جهت یک ساختمان چند سال است افراد متفاوت با هم درگیر هستند ولی در کشورهای دیگر در این مدت چند استادیوم و کمپ و هتل جهت فوتبال ارزش می سازند!

    یکی از انتقادهای جدی به مدیریت فدراسیون فوتبال این است که نتوانسته همکاری درست و اصولی با کارلوس کی روش داشته باشد و به عبارتی راحت تر او را مدیریت کند.

    آقای کی روش یک مربی بین المللی و حرفه ای است و یک قرارداد سنگین و محکم با فدراسیون فوتبال منعقد کرده هست. ببینید هنگامی که فدراسیون تا به امروز نتوانسته یک زمین تمرین بعد از هفت سال در پایتخت کشور عزیزمان ایران به این مربی بدهد، هنگامی که حقوق او را با تاخیر پرداخت می کند طبیعی است که نمی تواند کنترلی روی واکنش‌ها مربی طرف قرارداد خود داشته باشد. به مربیان ایرانی تیم های پایه که چاره ای جز سکوت کردن ندارند نگاه نکنید. مردها می گویند عالی ترین فدراسیون آسیا شدیم و کارها خوب است ولی هنوز سرمربی تیم ملی کشور عزیزمان ایران به عنوان قدرت اول آسیا طبق چیزی که خودشان هر لحظه می گویند راجع به بدیهی ترین پرسشها اعتراض می کند. ببینید در فوتبال و هر جای دیگری که فکرش را بکنید یک بحثی وجود دارد به نام شرح وظایف! دوطرف آمده اند قراردادی امضا کرده اند و هر طرف وظایفی دارد.

    کی روش با تمام پرسشها و نقدهایی هم که وجود دارد جوانگرایی داشته و نتیجه های خوبی هم با تیم ملی گرفته و دو بار کشور عزیزمان ایران را به جام جهانی برده هست. منتها فدراسیون هنوز نتوانسته به وظایف خود عمل کند. بعد خیلی ها می گویند کی روش آیا انتقاد می کند! خب خواسته هایش را اجرا کنید و زمین تمرین به او بدهید تا اعتراض نکند! اگر وظیفه خودتان را درست انجام می دادید یا حتی از این به بعد بدهید هیچ وقت این حاشیه ها درست نمی شود. مردم از این بحث های تکراری و خنده آمیز خسته شده است و تیم ملی جهت آنها شده است است اعصاب خردی! الان که ما هم داریم حرف می زنیم باز هم می خواهند تلاش کنند تا سکوت کنیم! بالاخره در این پرسشها یک طرف فدراسیون است و طرف دیگر کی روش! واقعا کار مشکل است که بررسی شود کدام طرف وظایف خود را به درستی انجام نداده که این پرسشها به وجود می آید؟ جالب اینجاست که مردها مصاحبه می کنند و می گویند می خواهیم مفاد قرارداد با کی روش با دقت اجرایی شود! آیا تا چند ماه قبل این حرف ها را نمی زدند؟ الان که هفت ماه به آخر قرارداد باقی مانده یادشان افتاده باید قرارداد را درست اجرا کنند؟

    به نظر شما تیم ملی در جام جهانی قدرت نتیجه گرفتن برابر پرتغال و اسپانیا را دارد؟

    تیمی که ادعا دارد مدت هاست باختی نداشته و به آسانی گل نمی خورد و سال ها رنکینگ اول آسیا را در اختیار دارد بالاخره یک جایی باید نشان بدهد که این نتیجه های و آمارها واقعی است! با چنین حرف ها و آمارهایی نباید وحشت زیادی از رویارویی با پرتغال و اسپانیا وجود داشته باشد. به هر حال ما به جام جهانی افزایش کردیم و از قبل هم مشخص بود کار راحتی نداریم ممکن است بر اساس قرعه با تیم های قدرتمند رو به رو شویم که این اتفاق هم افتاد. مربی تیم ملی هم بارها در این سال ها تاکید کرده جهت حضور در جام جهانی نیاز به حمایت های زیاد دارد. تاکنون این اتفاق رخ نداده هست. با این حال در مصاحبه های دیگر هم گفته بودم که به نظر من کشور عزیزمان ایران با قرعه خوبی در جام جهانی رو به رو شد.

    بازی کردن برابر اسپانیا و پرتغال بدون پرداخت یک دلار به آنها در قالب یک دیدار رسمی یک اتفاق بزرگ به حساب می آید.

    اینکه به طور مثال در گروه روسیه قرار می گرفتیم و با تیم های ضعیف تر بازی می کردیم و از گروه مان افزایش می کردیم یک بحث هست. ما باید ببینیم در جام جهانی دنبال چه چیزی هستیم. جهت نشان دادن استعدادها و قدرت فوتبال کشور عزیزمان ایران گروه تفاوت زیادی نباید داشته باشد. بازی برابر پرتغال و اسپانیا تازه وقت بهتری است که فرزند های تیم ملی بتوانند خودشان را نشان بدهند.

    چون نگاهی که از سوی جامعه فوتبالی و رسانه ای دنیا به بازی های تیم هایی مثل پرتغال و اسپانیا وجود دارد با بازی برابر تیم هایی چون اروگوئه و روسیه جدی تر و مهم تر هست. قرار گرفتن برابر تیم های پرستاره ای که قهرمانی اروپا و دنیا را در کارنامه دارند انگیزه بیشتری جهت بازیکنان و مربیان ایجاد می کند. تیم ملی کشور عزیزمان ایران به عنوان تیم اول آسیا اگر بتواند برابر چنین تیم هایی خوب فوتبال بازی کند و به هر مشکل که شده است نتیجه بگیرد ارزش بیشتری دارد تا اینکه به عنوان نمونه روسیه را ببریم! مسوولان فوتبال کشور عزیزمان ایران باید با حمایت زیاد از تیم ملی از این وقت به وجود آمده عالی ترین استفاده را جهت فوتبال کشور عزیزمان ایران داشته باشند.

    بعد از مشخص شدن قرعه فوت جهت کشور عزیزمان ایران فشارها روی فدراسیون جهت برگزاری بازی های دوستانه بزرگ زیاد شده است هست.

    بازار بازی کردن با تیم هایی چون پاناما و توگو و ونزوئلا و مقدونیه و… باید تعطیل شود. ما الان باید با قهرمان فعلی و سابق اروپا بازی کنیم. تیم هایی از دروازه تا نوک حمله ستاره مشهور دارند و نیمکت ارزش هم قدرتمند هست. باید جهت فرزند های تیم ملی بازی های دوستانه به تیم های بزرگ دنیا بگذارند تا تجربه کسب کنند و وحشت ارزش بریزد. فوتبال کشور عزیزمان ایران پتانسیل ارایه یک فوتبال خوب و حتی شگفتی سازی دارد ولی نباید خودمان را هم گول بزنیم. همین الان شما بروید ببینید عربستان و استرالیا و ژاپن و کره جنوبی با چه تیم هایی بازی دوستانه برگزار کرده اند و تا جام جهانی چه مسابقه های بزرگی را پشت سر خواهند گذاشت.

    به نظر شما آنها که هزینه می کنند با تیم های بزرگ بازی کنند کار اشتباهی انجام می دهند و فوتبال کشور عزیزمان ایران که می رود سراغ تیم های درجه چندم کار درست؟ همین الان آمار بازی های دوستانه چهار تیم دیگر آسیا را با کشور عزیزمان ایران به همراه برنامه ریزی های اقتصادی که جهت تیم ارزش دارند با فوتبال کشور عزیزمان ایران مقایسه کنید آن وقت متوجه فاصله زیاد مدیریت فوتبال کشور عزیزمان ایران با سایر کشورهای آسیایی می شوید. اینجا با تمام این حرف ها بیشترین هزینه ها جهت تیم بزرگسالان است ولی سرمربی تیم و بازیکنان و حتی مردم ناراضی هستند. حالا ببینید شرایط سایر تیم های ملی چه چیزی است.

    آقایان حتی نتوانستند کاری کنند تمام تیم های ملی از یک برند پوشاک ورزشی معتبر استفاده کنند و الان تیم بزرگسالان آدیداس می پوشد و سایر تیم ها لباس تولیدی های دیگر را استفاده می کنند. پرسشها سایر تیم های ملی از تیم بزرگسالان به مراتب زیاد است ولی نه خود مربیان و بازیکنان آنها به خاطر وحشت می توانند اعتراضی کنند نه کسی خواسته های ارزش را دنبال می کند. شما حتی نگاه کنید که در فدراسیون پنج ستاره تیم های امید و جوانان حتی نتوانستند به جام ملت های آسیا افزایش کنند و مردها حتی یک عذرخواهی هم از مردم نکردند و گزارش شفافی ارایه ندادند! مگر می شود تیم های پایه این نتیجه های فاجعه را بگیرند و هیچ اتفاقی نیفتد؟ آخر سر هم که تمام کاسه و کوزه ها را سر مربی بیچاره خرد می کنند.

    فدراسیون راجع به بسیاری از ابهاماتی که بر سر پرسشها مالی و قراردادهای تجاری وجود دارد هم در این مدت براق سازی مورد نیاز را انجام نداده هست. خود شما پرسش های زیادی از مدیریت فدراسیون مطرح کردید که به هیچ کدام آنها پاسخی داده نشد!

    صاحب واقعی این فوتبال مردم هستند و حق دارند که بدانند در این فوتبال چه می گذرد. مردها هم وظیفه دارند راجع به همه چیز براق پاسخ بدهند. من از رسانه ها هم گلایه دارم. مدام دنبال این هستند که ببینند علی کریمی چه می گوید. مدام حرف های من را تیتر می کنند. می نویسند حمله کریمی به فدراسیون! من کجای این فوتبال هستم که بخواهم به کسی حمله کنم؟ من و خیلی از صورت هایی که زیاد از من جهت این فوتبال زحمت کشیده اند الان بیرون از گود نشسته اند و مثل یک هوادار اتفاقات را دنبال می کنند و مدیریت مردها را می بینند. ما که کاره ای در این فوتبال نیستیم. ولی رسانه ها چقدر پیگیر پاسخ سوالات و ابهامات هستند؟ آیا نمی روند از مدیران فدراسیون پرسش کنند که پول قرارداد اسپانسر قبلی شرکت لیگ را آیا بعد از دو سال هنوز نتوانسته اید بگیرید؟ آیا مدام دنبال حرف زدن امثال علی کریمی هستید؟ ما که داریم حرف های مان را می زنیم و مردم هم لطف دارند متوجه سوالات و حرف های ما شده است اند.

    چرا هیچ کسی مدام سوالات را از فدراسیون فوتبال تکرار نمی کند تا مجبور به پاسخگویی شوند؟ اگر رسانه ها پرسش نمی کنند که بیایید بگویید چرا؟ اگر پرسش می کنند و جواب نمی دهند همین رسانه ها بیایند تیتر بزنند و به مردم بگویند که پرسش پرسیدیم مردها تاج، کفاشیان و ساکت جواب ندادند! من اگر بحث دروغی را مطرح کردم آیا از من شکایت نکردند؟ آیا مثل دفعه اول بیانیه ندادند؟ آیا دیگر نگفتند صحبت های کریمی کمکی به فوتبال نمی کند؟ بیایند بگویند خودشان چه کمکی به این فوتبال کرده اند. شاید کارهای بسیار بزرگی کرده اند که ما نمی دانیم. البته شنیده ام دارند زمین تمرین خوبی در کمپ تیم های ملی می سازند که هنوز معلوم نیست چه زمانی چمن آن را می گذارند و آماده بهره برداری می شود. اصلا آیا آنقدر دیر؟ آیا بعد از هفت سال هنوز این زمین در اختیار کی روش نیست؟

    فدراسیون همان طور که تاکنون پاسخی به سوالات شما نداده، هیچ براق سازی هم راجع به مطالبی که رسانه ها اطراف ابهامات مطرح کرده اند، نداشته هست.

    مردم کشور عزیزمان ایران از زمانی که بازیکن بودم تا الان هر لحظه به من لطف داشته اند و بارها هم گفته ام من علی کریمی از این فوتبال و لطف مردم به خیلی چیزها رسیدم. منتی هم بر سر این فوتبال بر خلاف مردها ندارم! ولی اگر حرفی می زنیم و بحثی را مطرح می کنیم به خاطر این است که دل مان می سوزد. الان اگر علی کریمی در کانال تلگرامی یا پیج اینستاگرام خود از مدیران فدراسیون تعریف و تمجید و جهت آنها به به و چه چه می کرد حرف هایش به درد این فوتبال می خورد؟ باز هم می گویم که ما بیرون از گود نشسته ایم و مردها پشت میز خود نشسته اند و همه چیز را در اختیار دارند. این فوتبال اصلا جای ما نیست و جای همین مردها است که دارند مدیریت می کنند! من اگر می خواستم به هر قیمتی در این فوتبال باشم که الان پرسش نمی کردم! اگر اهل سیاسی کاری و ائتلاف و بودن به هر قیمتی بودم که تا الان رکورد بازی های ملی در اختیارم بود.

    با پیراهن پرسپولیس از این فوتبال خداحافظی می کردم! همه آدم ها ممکن است اشتباهاتی داشته باشند منتها من با تمام آن چیزی که مردم در وقت فوتبال بازی کردنم و تا همین الان دیده اند هیچ وقت اهل خیلی از کارها جهت ماندن و بودن نبودم! جهت اینکه نفع شخصی ببرم حاضر نشدم هر کاری انجام دهم و اگر به حرفی اعتقاد دارم آن را مطرح نکنم! سابقه همه آدم ها جهت این مردم مشخص است و آنها عالی ترین قاضی هستند. الان هم اگر حرفی می زنم دلم می سوزد مردها به جای اینکه تماس بگیرند با این ور و آن ور تا صدای کریمی را خاموش کنند بهتر است به خودشان بیایند. فکر کنند ببینند چه می گوییم. یک دایره دور خودشان کشیده اند و فوتبال و مدیریت شده است جهت آنها افراد حاضر در این دایره! با این دایره و آدم های تان که به جایی نرسیدید! حداقل یک بار بیایند درست مشورت بگیرند و درست کار انجام بدهند. واقعا نمی خواهند جوری مدیریت کنند که فردا روزی از این فوتبال رفتند مردم بگویند خدا پدرشان را بیامرزد که به این فوتبال خدمت کردند!

    هنوز جهت خیلی ها پرسش مهم این است که آیا علی کریمی چنین سوالاتی را از مدیران فدراسیون فوتبال مطرح کرده هست.

    سوال پرسیدن مگر ایراد دارد؟ من تا هنگامی که پرسش داشته باشم از مدیران فدراسیون می پرسم. از مدیران فدراسیون فوتبال پرسش کردند که آن کارت های هدیه را جهت چه کاری استفاده می کردید! به هر حال در ١٠سال گذشته مردها تاج و کفاشیان همراه نفر اول یا دوم این فوتبال بوده اند و حرف اول و آخر را در فوتبال کشور زده اند. نمی توانند بگویند سوالات و بحث ها مربوط به دوره آنها نیست. مردها بگویند این کارت هدیه ها را چه زمانی و به چه علتی استفاده می کردند!

    درباره پرونده اسپانسر قبلی شرکت لیگ هم سوالات بسیار مهمی مطرح کردید که بازتاب گسترده ای در محافل ورزشی و رسانه ها و حتی بین مردم داشت.

    این روزها تمام مردم اخبار و اتفاقات را از اینترنت دنبال می کنند و با این حال مردها همه کار کردند مصاحبه من با آن برنامه تلویزیونی بازپخش نداشته باشد. جالب اینجاست که صحبت های من در اینترنت بازتاب داشت و همه متوجه شدند چه بحث هایی را مطرح کردیم. هنگامی که هم گفتم که در یک برنامه تلویزیونی حاضر هستم برابر تاج و ساکت و کفاشیان بنشینم فقط جهت این بود که به مردم نشان بدهم اگر مورد نیاز باشد خیلی از بحث ها را مطرح خواهم کرد که اگر باز شوند آن وقت این طور نخواهد بود که اوضاع همین طوری پیش برود.

    بحث هایی که مطرح می کنم ترساندن نیست. علی کریمی زیر بار زور هیچ وقت حاضر نشده سکوت کند و الان هم سوالات زیادی به لطف مدیریت مردها دارم که خواهم پرسید. من بعد از این همه سال حضور در فوتبال هنوز در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر نشده ام ولی مردها هر روز در رسانه ها هستند. اگر گفتم مناظره خواستم مردم متوجه بعضی پرسشها باشند؛ وگرنه مخاطبان من همین مردم و دوستان عزیزی هستند که لطف دارند و در اینترنت صحبت هایم را مطرح می کنند تا بازتابی میلیونی داشته باشد، نه رسانه ای که اصلا بیننده ندارد!

    یک بار پستی هم خطاب به عادل فردوسی پور منتشر کردید که با تصویر العمل او در برنامه نود با بیان اینکه حتما ابهامات مورد اشاره از سوی شما را پیگیری خواهد کرد، مواجه شد.

    من با خود عادل هم صحبت کردم. من علی کریمی که هیچ! ولی اگر این فوتبال و فوتبالی ها نباشد برنامه نود و فردوسی پور و این مدیرانی هم در کار نخواهند بود. شما بروید ببینید آیا در دو سال گذشته هیچ انتقادی از مدیریت فدراسیون فوتبال نشده هست. عادل که از همین مدیران در مراسم جایزه هم گرفت دیگر مطلبی راجع به فدراسیون مطرح نمی کند. آیا به پرونده بلیت فروشی ورود کرد و کفاشیان را روی خط آورد ولی به قرارداد اسپانسر قبلی شرکت لیگ نپرداخت؟ آیا واقعا مسئله این فوتبال جادوگری است؟ آیا چند برنامه راجع به جادوگری و بلیت فروشی پخش شد ولی هیچ آیتمی راجع به خسارت ٦٩ میلیارد تومانی که به شرکت اسپانسر قبلی شرکت لیگ از تبلیغات محیطی داده شده است هست، پخش نشد؟ در فوتبالی که اگر این پول از شرکت مورد نظر گرفته می شد بسیاری از پرسشها کلوب ها حل می شد. این پول از بودجه یک سال فدراسیون فوتبال هم زیاد است که آن را حیف ومیل کردند!!

    گفته می شود مراجع نظارتی به پرونده تخفیف ٦٩ میلیارد تومانی غیرقانونی به اسپانسر قبلی شرکت لیگ ورود کرده اند.

    اینجا یک زمانی راجع به فساد فوتبال هم دو سال بررسی کردند و گزارشی در مجلس خواندند ولی کسی نفهمید آینده آن پرونده چه شد. اینکه الان نهادهای نظارتی به ابهامات و پرسشها ورود می کنند، خوب هست. جای امیدواری دارد منتها باید سفت و سخت پیگیری شود. اسپانسر قبلی شرکت لیگ یکی از بحث ها هست. ماجرای پول هایی که از وزارت امور خارجه گرفته شد، قرارداد سال گذشته تبلیغات محیطی، قرارداد امسال تبلیغات محیطی که بدون مزایده به یک شرکت دادند. پرونده قرارداد آل اشپورت، جیووا، توپ های دربی استار و بعضی پرسشها دیگر. ما که نمی گوییم تخلفی صورت گرفته هست. تاکید داریم براق سازی شود چون مردم و باشگا ه ها و اهالی فوتبال حق دارند همه چیز را بدانند. اینکه هیچ ابهامی راجع به قراردادها و عملکرد مالی وجود نداشته باشد باعث می شود سیستم مدیریتی فدراسیون کار خود را بهتر انجام بدهد. با جواب ندادن و پنهان کردن حقایق و پاسخگو نبودن فوتبال کشور ضرر می کند.

    به نظر می رسد به زودی زوایای پنهانی از قرارداد اسپانسر قبلی شرکت لیگ جهت براق سازی مردم از سوی مراجع نظارتی اعلام شود.

    بالاخره باید مشخص شود آیا در سال اول ۲۳ میلیارد تومان خسارت داده اند و آیا مدیران اقداماتی انجام ندادند. خسارت در سال دوم قرارداد ۱۶۰ میلیارد تومانی کمتر باشد! اینکه جهت سال دوم به همان دلایل و پرسشها سال اول، ۴۶ میلیارد تومان دیگر خسارت داده می شود جای پرسش دارد. من تعجب می کنم اعضای مجمع و کلوب ها آیا این عنوان را با جدیت دنبال نمی کنند. با این پول پرسشها بسیاری از کلوب ها حل می شد، ولی هیچ کسی نفهمید چه شد. فدراسیون و شرکت لیگ شرکت هایی دولتی هستند.

    چنین قرارداد هایی نیاز به ضمانتنامه های معتبر بانکی دارد. قطعا هیات رییسه وقت فدراسیون به مردها تاج و کفاشیان تاکید کرده باید در ازای گرفتن ضمانتنامه بانکی معتبر و کافی این قرارداد را امضا کنند. مردها باید بگویند آیا چک ضمانتی به اندازه کل مبلغ قرارداد را از اسپانسر دریافت کرده اند؟ اگر ضمانتنامه داشتند دیگر اسپانسر قبلی شرکت لیگ نمی توانست به تعهداتش عمل نکند. مدیران با مراجعه به بانک، راحت پول فوتبال را می گرفتند.

    ابهام جالب توجه دیگر اینجاست که ضمانتنامه بانکی گرفته می شد مدیران فوتبال می توانستند بدون پیگیری حقوقی و مراجعه به بانک پول فوتبال را بگیرند.

    آقایان تاج و ساکت و کفاشیان لطف کنند بگویند جهت اینکه چنین خسارتی به اسپانسر قبلی شرکت لیگ بدهند آیا مجوز و مصوبه رسمی مجمع فدراسیون فوتبال را طبق قانون دارند؟ با توجه به حجم سنگین این خسارت مجمع باید مجوز می داد نه اینکه در دورهمی هیات رییسه وقت شرکت لیگ جهت خودشان مصوب کنند چنین خسارتی بدهند و بعد به مجمعی که اختیاری از خودش ندارد، گزارش کنند. هر کسی قانون را بخواند به خوبی متوجه می شود که اگر ضمانتنامه معتبر به اندازه کافی از اسپانسر قبلی شرکت لیگ گرفته نشده و تخلف صورت گرفته است.

    چرا در این مدت طولانی هیچ براق سازی و گزارشی به مردم نداده اند؟ مدیران فدراسیون و شرکت لیگ اگر کار خودشان را درست انجام داده باشند که نباید نگرانی از براق سازی داشته باشند! آنها که خدا را شکر هر لحظه در رادیو و تلویزیون و رسانه حضور دارند راجع به اسپانسر قبلی شرکت لیگ و سوالات و ابهامات مطرح شده است به مردم همه چیز را بگویند، بگویند آیا جهت سال دوم به جای اینکه کمتر خسارت بدهند دو برابر سال اول خسارت دادند؟ اصلا بگویند آیا در این مدت هیچ وقت حاضر نشده اند به مردم و کلوب ها گزارش بدهند که آیا این قرارداد به اینجا کشیده شده است است.

    یک بار هم درخواستی از وزیر ورزش و معاون ورزش قهرمانی داشتید که گزارش حسابرسی فدراسیون فوتبال را که به وسیله هیات نظارت وزارت ورزش از فدراسیون انجام شده است بود، مطالعه کنند.

    آقای سلطانی فر قطعا آمده اند که به پرسشها ورزش پیگیری کنند. ایشان به عنوان پدر ورزش باید جلوی ادامه پرسشها را در فوتبال و رشته های دیگر بگیرند. درست است که تمایلی به دخالت مستقیم در امور فدراسیون ها را طبق قوانین ندارند ولی می توانند نظارت بیشتری داشته باشند و پیگیر ابهامات و ماجرای این قراردادها و مسائلی که اشاره شد باشند. ایشان دستور بدهند گزارش هیات نظارت وزارت ورزش از فدراسیون فوتبال را جهت ارزش ببرند. من می خواهم که آقای وزیر این گزارش را بدون هیچ گونه مصلحت اندیشی در خلوت خودش فقط یک بار مطالعه کند، همین! همان گزارش مفصل راجع به قرارداد های متفاوت و عملکرد مالی فدراسیون فوتبال و شرکت لیگ که بسیاری از پرسشها را روشن می کند.

    همان گزارشی که باعث شد آقای کفاشیان رسما دیگر نتواند جهت ریاست فدراسیون فوتبال عضویت کند. وزیر ورزش مشخص کند اگر این گزارش مطلوب بود آیا چیزی راجع به جزییات آن اعلام نشد. اگر غیر مطلوب بود و مسئله داشت آیا هیچ برخوردی صورت نگرفت و این گزارش به مراجع مربوط ارجاع داده نشد. البته باز هم می گویم این گزارش مربوط به وزارت قبل از آقای سلطانی فر است و ایشان شاید اصلا در جریان این گزارش نباشند. ولی آقای وزیر می تواند بخواهد این گزارش را برایش ببرند تا مطالعه کند.

    اخیرا مدیران فدراسیون فوتبال با کمک دولت و وزارت ورزش مقدماتی را فراهم کردند که مسئله بدهی تیم های پرطرفداری چون پرسپولیس و استقلال و تراکتورسازی حل شود تا آنها مشکلی جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیا نداشته باشند.

    ١٠سال است که مدیریت فدراسیون فوتبال در دست همین جریان است و شواهد و قرائن و سازماندهی مجمع تا جایی که من متوجه شدم به شکلی است که تا خودشان نخواهند کسی نمی تواند جای آنها را بگیرد و فضا جهت ورود مدیران دلسوز و کاربلدتر کاملا بسته هست. به هر حال راجع به این سیستم مدیریتی حرف های زیادی وجود دارد که بعضی از آنها را باید در وقت بهتری مطرح کرد. در همین قضیه راجع به ابهامات قرارداد اسپانسر قبلی شرکت لیگ و حق پخش تلویزیونی و پرسشها دیگر مدت هاست که حرف وجود دارد و مجمع در کمال تعجب و اتفاقی خنده آمیز ورود نکرده است و هیچ تصمیم راجع به این ابهامات نگرفته هست. ما از مدیران وزارت ورزش درخواست کردیم نظارتی داشته باشند و بررسی هایی روی نکاتی که اشاره کردیم بکنند که جوابی داده نشد. تنها می توان امیدوار بود اعضای مجمع یک بار جهت هر لحظه به درستی تمامی ابهامات و مشکلاتی که وجود دارد را با کمک همین مدیران فدراسیون برطرف و پیگیری کند.

    درباره ماجرای کلوب های بدهکار و حفظ سهمیه های کشور عزیزمان ایران در لیگ قهرمانان آسیا توضیح ندادید.

    درباره همین عنوان کلوب های آسیایی هم قبلا گفته ام که مردها مجبور شدند ورود کنند و فکری به حال این بدهی ها داشته باشند، وگرنه تا قبل از اینکه AFC به ساختار مدیریتی کلوب های ایرانی شک نکند و جهت پیگیری دست به دامن ناظران اروپایی نشود آیا فدراسیون به این پرونده پیگیری نکرد؟ مدیران فدراسیون فوتبال خودشان بگویند در ١٠سال گذشته کمیته انضباطی چند حکم به نفع مربیان و بازیکنان و سرپرستان و افراد متفاوت شاغل در فوتبال علیه کلوب ها صادر کرده که اجرایی نشده است؟ اساسنامه فدراسیون فوتبال و آیین نامه انضباطی راجع به مکانسیم اجرای حکم چه می گوید؟ آیا شما دیده اید فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیا حکمی علیه یک کلوب صادر کنند ولی چند سال رای خود را اجرا نکنند؟ این مدیرانی که با افتخار از حل مسئله بدهی کلوب ها صحبت می کنند با سیاستگذاری های غلط و مصلحت اندیشی خودشان عامل به وجود آمدن این فاجعه و بدهی ها هستند.

    اگر از همان اول قانون را درست اجرا می کردند، اگر از همان اول مصلحت اندیشی نمی کردند هیچ وقت بدهی انباشته کلوب ها آنقدر زیاد نمی شد که در خطر از بین بردن از آسیا قرار بگیرند و هر بار یک نفر با مراجعه به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا بخواهد حق خود را بگیرد! این سیستم غلط عملا باعث شد آبروی فوتبال کشور عزیزمان ایران برود! ما که نمی توانیم خودمان را گول بزنیم. سال های سال مدیران فدراسیون و شرکت لیگ و کلوب ها به AFC اطلاعات غلط دادند و عددسازی و سندسازی طبق گفته رسمی خود مسوولان صورت گرفت تا سهمیه های کشور عزیزمان ایران از دست نرود. همین الان هم اگر آندرانیک تیموریان و چندین فوتبالیست دیگر به AFC مراجعه نمی کردند و فیفا کلوب های ایرانی را محروم نمی کرد شک نکنید هیچ اقدامی صورت نمی گرفت. اگر قرار بود کاری انجام دهند قبل از این اتفاقات انجام می دادند.

    بسیاری از اهالی فوتبال هم بعد از اعلام حل مسئله بدهی کلوب ها اعلام کردند وظیفه مطالبات آنها روشن نشده و گویا طبق اخباری که در رسانه ها منتشر شد کلوب ها نزد کمیته بدوی صدور مجوز حرفه ای سفته گرو گذاشته اند.

    به هر صورت بهتر است از مدیران فدراسیون فوتبال پرسش کنید به چه شکلی گفته اند بدهی ها پرداخت شده است هست. من می دانم تلاش زیادی شده است تا از طلبکاران تخفیف گرفته شود. این در حالی است که به طور مثال ٥ سال قبل یک فوتبالیست از کمیته انضباطی جهت طلب ١٠٠ میلیون تومانی خود حکمی گرفته هست. الان بعد از ٥ سال که تصمیم گرفته شده است این بدهی ها پرداخت شود به افراد متفاوت می گویند از بخشی از طلب خود بگذرند. توصیه اینجاست که ارزش ١٠٠ میلیون تومان ٥ سال قبل خیلی زیاد از حالا بود و نه تنها ضرر مربوط به تاخیر پرداخت پول را نمی دهند بلکه خیلی ها را مجبور می کنند تخفیف بدهند که این به نظر من درست نیست.

    فدراسیون فوتبال و شرکت لیگ باید حافظ منافع فوتبالیست ها و بازیکنان هم باشند. قانون وضع کرده اند که اهالی فوتبال در داخل اجازه ندارند شکایت های خود را در مراجع قضایی ثبت کنند. به همه وظیفه شده است باید از طریق ارکان قضایی فدراسیون این کار را انجام بدهند در غیر این صورت محروم می شوند. فوتبالی ها هم هنگامی که به خودتان مراجعه می کنند و حکم می گیرند هیچ تضمین و اراده و جسارتی جهت اجرای احکام وجود ندارد. اینکه نمی شود! از بازیکنان و مربیان جهت نقل و انتقال از یک استان به استان دیگر ٨ و ١٢ میلیون تومان پول می گیرید! یک بازیکن ممکن است قرارداد ٣٠ میلیون تومانی داشته باشد. خیلی از بازیکنان هستند که پول ندارند جهت حق انتقال به هیات های فوتبال پرداخت کنند و مجبور می شوند در استان خود باقی بمانند.

    به هر حال بیش از ٧٠ درصد فوتبالیست ها اوضاع مالی خوبی ندارند و نباید به خاطر این قوانین سفت وسخت مالی که فقط نیازهای مالی فدراسیون را برطرف می کند آینده کسی که می تواند فوتبالیست خوبی شود خراب شود. به نظر من مدیران فدراسیون فوتبال باید یک بازبینی اساسی روی قوانین هم داشته باشند. ما که جایی در فوتبال نداریم و مورد تایید شما هم نیستیم! حداقل جهت آنهایی که در فوتبال هستند یک قدم مثبت بردارید شاید دعای خیر آنها باعث شود از این به بعد عملکرد بهتری داشته باشید!

    آقای کریمی! شما معترض بودن را دوست دارید؟

    بحث من اعتراض نیست. راجع به تیم ملی و پرسشها مثال زدم. اگر مشکلی وجود نداشته باشد چه دلیلی دارد که بیاییم این حرف ها را بزنیم؟ هر لحظه گفته ام فوتبال جهت فوتبالی ها است و مردم. بقیه می آیند و می روند و چقدر خوب می شود آنهایی که در فوتبال هستند جوری کار کنند که مورد توجه و احترام مردم قرار بگیرند. من علی کریمی هم اگر حرف خاصی می زنم فقط دلم جهت این فوتبال می سوزد. به عنوان یک فوتبالی ای که مردم هر لحظه به من لطف دارند وظیفه خودم می دانم به مردها گوشزد کنم مردم و اهالی فوتبال خیلی خوب متوجه حقایق و پشت پرده ها هستند.

    این طور نیست که شما مدیریت را قبضه کنید و هر کاری دل تان خواست انجام بدهید و هیچ کسی هم نفهمد چه خبر است! مردها مسوول جهت تک تک تصمیماتی که می گیرند و کارهایی که می کنند باید به این مردم جواب بدهند. سمبل اعتراض نیستم ولی حرف من هم فقط براق سازی هست. راجع به این سیستم حرف های بسیار زیادی جهت گفتن وجود دارد که تا هنگامی که پرسش باشد آن را مطرح می کنم. منتها بالاخره یک نفر باید باشد که از مردها بخواهد راجع به کاری که می کنند جواب بدهد یا نه؟ تا قبل از طرح این سوالات که به هیچ کسی جوابگو نبودند. شما چه زمانی دیدید که مدیران فدراسیون راجع به همین قرارداد اسپانسر قبلی شرکت لیگ خسارت ٦٩ میلیارد تومانی که به این شرکت داده اند، توضیحات قانع کننده ای ارایه بدهند؟ ٦٩ میلیارد خسارت داده اند و هنوز معلوم نیست وظیفه تسویه حساب قراردادسال دوم چه شده است است!

    به عنوان پرسش آخر! علی کریمی تا کجا پیش خواهد رفت؟

    من هر وقت ببینم که به شعور مردم و اهالی فوتبال توهین می شود و طوری واکنش‌ها می کنند که انگار هیچ کسی هیچ چیزی نمی فهمد پرسش می کنم تا مردها بفهمند آنها باید در خدمت فوتبال باشند نه فوتبال در خدمت آنها باشد! ضمن اینکه باز هم می گویم این رسانه ها هستند که باید این پرسشها را به نمایندگی از مردم از تاج و کفاشیان و ساکت و سایر مدیران فدراسیون بپرسند.

    این رسانه ها هستند که باید بپرسند مجامع هر سال فدراسیون فوتبال آیا به صورت منظم در سال مالی مشخص شده است در یک ماه خاص در هر سال برگزار نمی شود! منتها بعضی از رسانه ها چشم ارزش را به روی حقایق و واقعیت ها بسته اند و حتی بعضی ها طوری وانمود می کنند که انگار ما بد هستیم و مدیران خوب! اینجا بحث بد و خوب نیست! بحث براق سازی است و تا هنگامی که رسانه ها راجع به فساد فوتبال و اتفاقاتی که رخ می دهد پرسش نپرسند و مسوولان مجبور به پاسخگویی نشوند هیچ چیزی درست نمی شود. من هم نمی خواهم این طور برداشت شود که فکر کنند افشاگر یا تخریبگر و هر لقب دیگری که می دهند، هستم.

    علی کریمی را دیگر همه می شناسند و هر چیزی را که مورد نیاز باشد مردم بدانند به مخاطبانی که دارم، اعلام می کنم، وگرنه برایم راحت بود جهت مطالباتی که از کلوب ها دارم بروم دفتر مردها بنشینم و از آنها تعریف و تمجید کنم و با حمایت کردن به حق و حقوق خودم برسم. همه ما آدم ها اشتباهاتی داریم. از مردها که کاری بر نمی آید. این ما فوتبالی ها هستیم که باید این فوتبال را درست کنیم. هر کسی هر کاری می تواند در این راه انجام می دهد.»

    واژه های کلیدی: ایران | ایرانی | فوتبال | فوتبالی | قرارداد | فوتبالیست | فوتبالی ها | فوتبالیست ها | فدراسیون فوتبال | کنفدراسیون آسیا


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار